Ogólnopolska konferencja naukowa: Różne wymiary realizmu politycznego w ,,Polsce Ludowej”
Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych we współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej oddział w Krakowie i Ośrodkiem Myśli Politycznej zapraszają na konferencję naukową Różne wymiary realizmu politycznego w Polsce "Ludowej", która odbędzie się 11 czerwca (poniedziałek) w Krakowie (Collegium Maius, Sala im. Michała Bobrzyńskiego, ul. Jagiellońska 15)
Prosimy o zgłoszenie chęci udziału: emailem biuro@omp.org.pl (temat wiadomości: Konferencja Realizm) lub na facebooku: www.facebook.com - termin przyjmowania zgłoszeń 7 czerwca.
11 VI 2012
Collegium Maius Sala im. Michała Bobrzyńskiego
ul. Jagiellońska 15 Kraków
Słowo Wstępne:
10:00- 10.30
Prof. dr hab. Bogdan SzlachtaDziekan Wydziału Studiów Międzynarodowych UJ
Dr hab. Włodzimierz Bernacki prof. UJ Dyrektor Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ
Różne oblicza realizmu politycznego
Panel I W kręgu władzy
10.30- 12.30
Dr Mirosław Szumiło
(Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej)
Realizm polityczny w kierownictwie PZPR - płaszczyzny i interpretacje
- Realizm polityczny członków kierownictwa PZPR jako swoiście pojmowana ,,polska" racja stanu- czyli sojusz ze Związkiem Radzieckim;
- Gomułka: ZSRR jako gwarant granic zachodnich. Próby poszerzenia autonomii PRL w stosunku do ,,centrali”;
- Uzasadnienia realizmu w wydaniu gierkowskim.
Mateusz Szpytma
(Instytut Pamięci Narodowej w Krakowie)
ZSL: realiści – koniunkturaliści - idealiści?
- Czym było ZSL? Opinie na jego temat w dyskursie publicznym;
- Czy była to struktura całkowicie uległa PZPR, czy jednak organizacja działająca w interesie wsi?
- Jakim mianem można określać jego członków i władze?
Dr Adrian Tyszkiewicz
(Uniwersytet Jagielloński)
W okowach "demokratycznego centralizmu": przypadek Stronnictwa Demokratycznego w Polsce Ludowej
- W systemie politycznym PRL SD zajmowało wyznaczoną przez partię komunistyczną, drugorzędną pozycję, wpisując się tym samym w obcy realizmowi politycznemu nurt postaw dogmatyczno-konformistycznych;
-W okresach osłabienia omnipotencji partii komunistycznej SD in corpore ale i za sprawą określonych grup działaczy (np.: twórcy elaboratu De Republicaemendanda) czy struktur (np.:casus Związku Młodych Demokratów a.d. 1956) dążyło do poszerzenia zakresu własnej autonomii oraz redefinicji rzeczywistości społeczno- politycznej w duchu liberalizacji i demokratyzacji.
Prof. dr hab. Antoni Dudek
(Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pamięci Narodowej)
Program Stowarzyszenia PAX: realizm, koniunkturalizm czy utopia?
- Punktem wyjścia dla środowiska PAX było przekonanie o trwałości porządku pojałtańskiego i trafności przemian ustrojowych dokonanych po 1945 r.
- W ramach daleko idącej akceptacji dla realiów, próbowano lansować koncepcję reformy systemu politycznego PRL zakładającą zwiększenie roli PAX.
- Koncepcja tzw. wieloświatopoglądowości socjalizmu stanowiła przejaw myślenia utopijnego, charakterystycznego dla środowiska skupionego wokół B. Piaseckiego
Dyskusja
Przerwa kawowa
12.30- 12.45
Panel II W kręgu opozycji cz. I
12.45- 15.15
Dr hab. Marek Kornat prof. UKSW
(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
Realizm i idealizm w polskiej myśli politycznej emigracji pojałtańskiej
- Czy pojęcia „realizm” i „idealizm” są kategoriami poznawczymi czy etykietami o charakterze raczej światopoglądowym, czy też ideologicznym?
- W roku 1967 znany politolog Adam Bromke wydał książkę: Poland’sPolitics: Idealism versus Realism, w której sformułował twierdzenie, iż cała epoka II Rzeczypospolitej była okresem niepodzielnej przewagi idealizmu w polskiej myśli politycznej. Pojałtańska emigracja w tej perspektywie stanowiła kontynuację II Rzeczypospolitej i również stanowiła formację intelektualną zdominowaną przez idealizm polityczny. Czy ten sąd jest uzasadniony?
- Pojęcia „realizm” i „idealizm” częściej służą ideologizacji dyskursu historycznego i stygmatyzacji przeciwnika (lub inaczej myślącego) niż rzeczywistym celom poznawczym. Stąd wynika konieczność ich możliwie klarownego zdefiniowania, inaczej bowiem są hasłami, nie wnoszącymi niczego do refleksji historyka idei.
- Rozróżnić trzeba realizm celów i realizm metod. Podmiot polityczny (jednostka partia polityczna, albo rząd) stosujący realizm metod, nie musi mieć realistycznych celów. W realiach polskich – doświadczeń niewoli porozbiorowej i zniewolenia totalitarnego – nie sposób pogodzić wierność imponderabiliom i zachować realizm celów. Spór więc jest jedynie o realizm środków prowadzących do celów.
- Jak zauważył wybitny historyk Piotr Wandycz, „realizm” i „idealizm” jako pierwiastki funkcjonujące w historii, występują rzadko w „czystej postaci”. Myśl polityczna – badana w konkretnej postaci (programy polityczne, publicystyka) przejawia się najczęściej w postaci „mieszanej”, w formie fenomenów łączących obydwie kategorie pojęciowe.
Dr hab. Piotr Kimla
(Uniwersytet Jagielloński)
Realizm z fałszywej analogii historycznej wywiedziony. Przypadek Ksawerego Pruszyńskiego
- Błędna analogia Rosji carskiej do Rosji sowieckiej.
Dr Kazimierz Michał Ujazdowski
(Uniwersytet Łódzki)
Realizm polityczny Ruchu Młodej Polski
Dr Maciej Zakrzewski
(Instytut Pamięci Narodowej w Krakowie)
I kto tu jest realistą? Przypadek Stanisława i Józefa Mackiewiczów
- Pojęcie realizmu politycznego jest częściej pojęciem politycznej propagandy niż narzędziem analizy politologicznej.
- Pojęcie realizmu zawsze wymaga odniesienia do tego co uważa się za realne państwo, naród, cywlizacje, etc.
- Realizm od strony materialnej i formalnej.
- W związku z tym można mówić o różnych realizmach, często nie dających się sprowadzić do jednego mianownika, czego przykładem jest twórczość Stanisława i Józefa Mackiewiczów - autorów, radykalnie różniących się w ocenie tych samych wydarzeń, a jednocześnie godnych miana realistów.
Rafał Łatka
(Uniwersytet Jagielloński)
Czy prymasa Wyszyńskiego można określać mianem realisty politycznego?
- Koncepcja przewodzenia polskiemu Kościołowi, jako przejaw realistycznej postawy prymasa Wyszyńskiego w świetle trudnych warunków działania w ramach państwa komunistycznego
- Prymas Wyszyński i Kościół wobec tzw. ,,polskich miesięcy” jako przykład realizmu politycznego w praktyce działania
- Porównanie w kontekście realizmu działań ,,Prymasa Tysiąclecia” i jego następcy Józefa Glempa.
Roman Graczyk
(Instytut Pamięci Narodowej w Krakowie)
Linia polityczna grupy „Tygodnika Powszechnego” 1945 – 1989
- Linia polityczna „Tygodnika” była zmienna, inna w każdym z czterech okresów (1945 – 1948; 1949 – 1953; 1956/57 – 1976; 1977 – 1989)
- „Neopozytywizm polityczny” Stanisława Stommy jako oryginalny pomysł na koegzystencję katolików z komunistami (kontekst: „Wieloświatopoglądowość” Bolesława Piaseckiego)
- „Neopozytywizm polityczny” jako model afirmacji pryncypiów ustrojowych i wewnątrzustrojowej kontestacji aktualnej polityki Partii/ rządu w tej mierze, w jakiej oddalała się ona od haseł demokratyzacji z Października ’56.
Dyskusja
Przerwa
15.15- 16.30
Panel III W kręgu opozycji cz. II
16.30-18.30
Prof. dr hab. Tomasz Gąsowski
(Uniwersytet Jagielloński)
"Niesłychanie pożyteczni szaleńcy". Przedsierpniowa opozycja w poszukiwaniu formuły realistycznego działania
-"Dziwne zwierzę" - opozycja w systemie niedemokratycznym.
- Pogrobowcy niepodległości: akcje antysystemowe w PRL końca lat 60
- Niepodległość, finlandyzacja, socjalizm z ludzką twarzą: główne kierunki działań opozycyjnych w latach 1976-1980
- W poszukiwaniu antykomunistycznego realizmu.
Jan Olaszek
(Instytut Historii PAN, Instytut Pamięci Narodowej)
,,Solidarność” i opozycja w latach 1982-1988 a problem realizmu politycznego
- Na ile można rozumować kategoriami realizmu politycznego w stosunku do organizacji o charakterze nielegalnym?
- Jak uczestnicy tego ruchu rozumieli pojęcie realizmu politycznego?
- Omówienie w odniesieniu do realizmu politycznego przykładowych postaw osób, organizacji i środowisk opozycyjnych (m.in. Lecha Wałęsy, Jana Kułaja, Tymczasowej Komisji Koordynacyjnej NSSZ ,,Solidarność" czy pisma ,,Res Publica")
Dr hab. Miłowit Kuniński prof. UJ
(Uniwersytet Jagielloński, prezes Ośrodka Myśli Politycznej)
Realizm polityczny w schyłkowej fazie komunizmu w Polsce. Koncepcja Mirosława Dzielskiego
- Kompromis historyczny oparty na etyce chrześcijańskiej w ujęciu Dzielskiego, jako próba realistycznej koncepcji włączenia ludzi władzy do procesu przemian: gospodarczych, cywilizacyjnych, politycznych.
- Polityka zagraniczna w koncepcji Dzielskiego- idea włączenia ZSRS w sferę cywilizacji zachodniej.
- Na ile koncepcja Dzielskiego była trafna i czy mogła zapewniać skuteczne środki działania?
Prof. Dr hab. Ryszard Terlecki
(Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pamięci Narodowej w Krakowie )
Okrągły stół. Czy było warto?
- Zwolennicy i przeciwnicy rozmów przed i po obradach.
- Ewolucja oceny ,,okrągłego stołu" w kontekście rezultatów wyborów kontraktowych, prezydentury Jaruzelskiego i powołania rządu Mazowieckiego. Jak oceniać porozumienie na tle jesieni narodów i ,,programu przyspieszenia.
- Kim byli realiści w 1989 roku i czy mieli rację?
Dyskusja
Zakończenie obrad